Les caminades dels dimecres: Cunit. Ruta Turó de l’Avenc. Carena de Puigdetiula. Carrerada de Santa Coloma. Cunit.

Cunit. Cal Pla. Masia Sant Antoni. Ruta Turó de l’Avenc. Carena de Puigdetiula. Carrerada de Santa Coloma. Cunit.

Sortida del dia 2 de juny de 2021.

Recorregut: 9,69 km.

Temps: més o menys 3 h.

Descripció: Alfred Castells i Jaume Sendra.

Fotos: Jaume Sendra.

Aparquem el cotxe al carrer de Montcunit, a la urbanització del mateix nom, de Cunit, prop de la Zona Esportiva Municipal. Són les 8,20 del matí del dia 2 de juny de 2021.

Enfilem la carretera de Cunit a Clariana cap al nord, deixem el cementiri a l’esquerra i ben aviat veiem Cal Pla a l’esquerra i la masia Sant Antoni a la dreta. La primera una mica allunyada de la carretera i la segona amb una àmplia portalada metàl·lica que hi dona, amb la retolació en castellà: Masia San Antonio.

Entrada Masia Sant Antoni

Cal Pla és un edifici típicament modernista. L’edifici està declarat bé cultural d’interès local i s’hi poden contemplar elements artístics dignes d’admirar, com la galeria d’arcs de mig punt o les baranes esculpides de pedra. Els jardins i la gran avinguda d’arbres que magnifica l’entrada principal, foren dissenyats per l’arquitecte francès Jean-Claude Nicolas Forestier.

L’habitatge consta de tres plantes. Els baixos tenen una porta d’arc rebaixat a la dreta i tres grans finestres rectangulars a l’esquerra. El pis noble té una gran balconada de tres portes amb llinda, trencaaigües i barana de pedra amb dibuixos circulars, i una tribuna semicircular a la banda esquerra. Les golfes presenten una sèrie de finestres de mig punt que tenen una base que recorre tota la façana i és sostinguda per cartel·les. A la banda dreta destaca una torre vuitavada de tres plantes separades per cornises. El tercer pis té una barana de pedra amb dibuixos circulars i al centre una torreta feta de vidre i rematada per una agulla coronada per un penell que consta d’un petit vaixell.

La casa dels masovers és adossada a l’esquerra de l’habitatge dels amos. Al centre presenta una estructura de forma corba i amb un pinacle al centre. La banda dreta té dues plantes. Els baixos presenten dues portes d’arc mixtilini i una rosassa al mig. El pis noble té tres finestres rectangulars. La coberta, al sobresortir una mica, és sostinguda per mènsules. La banda esquerra i l’estructura central corba tenen tan sols un pis que consta d’una porta amb llinda i una finestra quadrada a cada banda. A sobre hi ha un terrat que presenta una barana de pedra amb dibuixos circulars.

Va ser habitada per la família Ferrer-Benítez fins a la mort de Roser Ferrer Benítez. El 1920 va passar a mans d’un capità de vaixell d’origen mallorquí, de cognom Garcia. Aquest modificà i engrandí la masia, i hi construí els jardins donant-li el caire actual (1936-1938). Més tard, cap a l’any 1941, el propietari la va apostar en una timba de cartes i la casa fou comprada de nou per la família Ferrer.

La part oposada a la façana que dóna la benvinguda als convidats va ser cremada en l’incendi que es va declarar a Cunit l’any 2005.

Cal Pla

La Masia Sant Antoni és monument protegit com a bé cultural d’interès local. El mas és de propietat privada i està dotat d’equipaments esportius per al motociclisme: el Bultaco Camp.

Es tracta d’un mas senyorial amb una de les cantonades rematada per una torre. L’edifici, d’estil eclèctic (tot i que hi predominen elements vuitcentistes i modernistes), està fet de paredat amb enlluït blanc i decoració de maons en les obertures i cantonades.

L’habitatge té tres cossos verticals: Els laterals tenen dues plantes i estan rematats per una barana amb balustres. El del mig –el més gran i nucli original de la casa–, consta de tres plantes, separades per cornises, amb les següents característiques:

El portal és d’arc escarser.

Els baixos tenen una porta d’arc rebaixat i una finestra de llinda a cada banda.

El pis noble presenta, al centre, una porta balconera amb barana de ferro i una finestra rectangular a cada banda.

El tercer (on hi ha les golfes) té una finestra geminada i un ull de bou a cada banda.

Les cobertes són de dos vessants i presenten en el punt d’unió una estructura poligonal on es veu el rellotge de sol i la data, 1901 (l’any en què la casa fou reformada).

Al costat esquerre s’alça la torre de planta quadrada, de sis pisos d’alçada i rematada per una galeria de cobertes de quatre vessants.

La casa fou feta per Isidre Marquès i Riba, avantpassat dels actuals propietaris, cap a 1830. En un primer moment la masia era de dimensions més reduïdes i després s’amplià i es dedicà al conreu del vi blanc. L’hereu, Manuel Marquès i Puig, va fer aixecar la torre per a poder veure la casa des del tren. La seva filla, Pilar Marquès i Soler, casada amb Francesc de Paula Bultó i Sert, va fer aixecar una capella.

Durant la guerra civil espanyola (1936-1939) el mas va servir d’hospital, i en la seva façana posterior s’hi veuen encara marques de l’artilleria llançada contra a la casa. Passada la guerra, cap a 1951, el mas va acollir el rei Leopold III de Bèlgica durant un període de diversos mesos després de la seva abdicació.

Arribats a la dècada de 1950, Francesc Xavier Bultó i Marquès hereta la finca Sant Antoni de la seva mare. Lluny de seguir en el sector tèxtil, Francesc Xavier Paco Bultó funda una fàbrica de foses industrials i el 1944, associat amb Pere Permanyer, una de motocicletes: Montesa. El 1958 l’abandona per a crear-ne una altra: Bultaco.

Masia Sant Antoni

Continuem per al carretera de Cunit a Clariana i, a l’arribar a una rotonda, anem cap a la dreta i, després, altra vegada cap a la dreta, tot donant la volta a la finca de la masia Sant Antoni. Al no poder continuar per culpa d’uns gossos que estaven deixats anar, tornem enrere i just abans de l’autopista C-32, travessem el bosquet de la muntanya del Clavera cap a ponent. Des d’aquest altura tenim una magnífica vista de la masia Sant Antoni.

Masia de Sant Antoni des de la muntanya del Clavera

Així arribem a l’extrem del Bultaco Camp.

Bultaco Camp

Girant cap al nord, travessem el túnel per sota la C-32, pel curs del torrent de les Borges, d’es d’on pugem al camí asfaltat de l’Arboç. Uns metres més endavant, a la dreta, entrem en un camí que assenyala la ruta de l’avenc (Avenc de Sant Antoni). Seguim aquest camí i després d’un parell de revolts, a l’esquerra agafem el sender indicat amb el senyal Ruta 4. Aquest sender, en principi, avança paral·lel al camí de l’Arboç i al fondo de Sant Antoni. Posteriorment, girarem cap a l’est.

corriol ascens al Puigdetiula
bassa excavada a la roca

Mentre avancem pel sender, on esmorzarem, haurem deixat a la dreta la pujada cap al Turó de l’Avenc, i a l’esquera el masos de Cal Santó, Cal Jover i Puigdetiula.

Masia de Puigdetiula

La masia de Puigdetiula és situada dalt d’un turó dins la Urbanització Costa Cunit-Cubelles. L’edifici presenta una disposició en forma d’ela. A la part antiga de la casa se li adossaren dues naus, una horitzontal i l’altra vertical que talla l’antic habitatge. El nucli antic (1879) presenta dues plantes. Els baixos tenen una porta de llinda i una finestra quadrada. La primera planta consta de dues finestres quadrades amb base. La nau vertical té també dues plantes, amb porta d’arc rebaixat (baixos) i una finestra rectangular (primera planta).

La nau horitzontal, on viuen els amos, consta d’una sola planta amb porta i dues finestres d’arc rebaixat. Hi destaca una decorada xemeneia. L’habitatge és tancat per un mur i té una sèrie de dependències pròpies d’aquest tipus d’edifici.

L’antic habitatge data del 1879, segons una inscripció que hi ha a l’entrada. La masia és guardada per un masover.

Anem ascendint, direcció est, tot trobant una bassa excavada a la roca, i arribem dalt la carena de Puigdetiula, límit entre Cunit i Cubelles.

Carena de Puigdetiula – nord

Girem cap al sud fins que arribem a un replà amb un encreuament, a l’esquerra el sender GR92-5, que du a Cubelles [i que ja vàrem fer durant la caminada del 26 de maig de 2021] i cap a l’oest el que ens porta a la carrerada de Santa Coloma.

Agafem la carrerada de Santa Coloma i anem descendint en direcció cap al sud, (a lo millor el meu avi Magí i el seu ramat de cabres i va passar quan va vindre de Sant Magí de la Brufaganya per anar a viure a Vilanova i la Geltrú).

Pel camí trobem dues o tres fites de pedra amb les inicials S.S.

fita de pedra amb les inicials S.S.

Entrem al terme de Cubelles i ens trobem un camí paral·lel a l’autopista C-32, seguim el camí cap a l’esquerra i al cap d’un moment travessem la C-32 a través d’un pont per continuar cap al sud. El camí que seguim ens porta a la urbanització cubellenca de La Gavina, concretament ens deixa al carrer del País de Jura, seguim cap a la dreta, ara pel carrer de S’Agaró i arribem al límit entre Cubelles i Cunit, delimitat pel fondo del Mas d’en Pedro. Travessem aquest fondo i fem cap al carrer de Rosa Sensat, ja a la urbanització Procunit de Cunit. Seguim sempre cap a l’oest i, arribats al final del carrer, travessem un petit bosquet que ens deixa a la urbanització Montcunit, on tenim el cotxe. Final de la caminada d’avui. Són les 11,45 del matí del dia 2 de juny de 2021.

Més informació:

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.