Les caminades dels dimecres: Ruta del Vi

Sant Miquel d’Olèrdola. Sant Sepulcre. Cal Seligre. Cal Pau. Fontallada. Can Torres. Cal Jesús. Cal Marc. Forn de calç del Papiol. Can Trabal. Viladellops. Sant Miquel d’Olèrdola.

Sortida del dimecres 13 d’octubre de 2021. 15,2 km. 4 h i 5 min. Desnivell 245 m. Altitud màxima 303 m. Altitud mínima 165 m. Text: Alfred Castells. Fotos: Jaume Sendra. Són les 8,20 h quan aparquem el cotxe a l’entrada del poble de Sant Miquel d’Olèrdola (Olèrdola), a l’avinguda de Catalunya. Iniciem la caminada per la denominada Ruta del Vi, que transcorre, bàsicament, per terres de vinyes, amb masies i caves, del municipi d’Olèrdola.

Església de Sant Miquel

L’església de Sant Miquel (Sant Miquel d’Olèrdola) és un edifici d’una sola nau, amb absis de planta semicircular. La coberta és a dues vessants. La façana es corona amb un campanar octogonal, amb coberta de pavelló de ceràmica. Als murs laterals hi ha contraforts i finestres ogivals. Al timpà del portal d’entrada hi ha un mosaic amb la inscripció 1889-1984 i la figura de Sant Miquel Arcàngel. Es va bastir a finals del segle XIX com a substituta de la del castell.

Sortim de Sant Miquel d’Olèrdola per l’est i passant per les dues rotondes que salven la carretera C-15. Al cap de pocs metres agafem un camí a la nostra esquerra. Avancem per aquest camí, deixant a la dreta l’entrada a Cal Ferreny, que acull les instal·lacions de les bodegues J. B. Berger, S.A., fundades, l’any 1878, pel matrimoni alsacià Joan Baptista Berger Müller i Apolonia Dussourd Meyer.

De seguida arribem, havent deixat a l’esquerra Cal Clarí, Cal Manel i Ca la Teresa, al Sant Sepulcre.

Casa del Sant Sepulcre. Capella del Sant Sepulcre
Capella del Sant Sepulcre

La capella del Sant Sepulcre és un temple romànic rústec, de planta circular, cobert per una cúpula semiesfèrica, amb un absis semicircular a la banda de llevant. L’any 1954 s’hi ban descobrir pintures murals primitives, que estaven ocultes sota l’arrebossat. La capella és del segle XI, quan els cavallers de l’Orde del Sant Sepulcre varen establir un priorat en aquest indret. La capella del Sant Sepulcre té com edifici annex la Casa del Sepulcre, també coneguda com La Tallada. La Casa del Sant Sepulcre, vinculada a la capella fa més de 150 anys, és senyorial amb un estil eclèctic, amb planta baixa i dos pisos. A l’interior s’hi troben sales nobles. La piscina i el vestidor estan revestits per ceràmiques de colors amb motius geomètrics. En aquesta finca hi va viure Francesc de Paula Rius i Taulet (1833-1889), que fou alcalde de Barcelona. La reina Maria Cristina d’Habsburg-Lorena li atorga el títol de Marquès d’Olèrdola.

Seguim cap el nord-oest, deixant davant d’aquest complex arquitectònic l’abandonada Granja del Sepulcre i, una mica més endavant, a l’esquerra, Cal Saligre. A l’arribar a un trencall, deixem a l’esquerra l’enrunat Mas Romeu i continuem cap al nord-est pel camí de Torre Blanca.

Granja del Sepulcre
Cal Saligre
Mas Romeu. Ruïnes

De seguida veiem la finca de Torre Blanca, a l’est. La finca és una masia renaixentista de planta quadrangular que ha estat modificada i restaurada modernament. La façana principal té un gran portal adovellat. Finestres de brancals, ampits i llindes de pedra. Galeria superior d’arcs rebaixats sobre columnes poligonals i capitell. Important ràfec. La torre lateral és de construcció moderna, com també una ala lateral, amb la intenció de convertir-la en una masia de planta basilical. Actualment s’hi celebren casaments i altres esdeveniments socials.

Masia Torre Blanca

Nosaltres continuem cap el nord fins a trobar l’anomenat camí d’Olèrdola, una via asfaltada que seguim uns 200 m per girar cap a l’est, just on dues creus amb flors recorden la mort per accident de dos joves. El camí que seguim ens porta a Cal Pau, també conegut com Cal Pau de la Barquera, un mas que deixem a la nostra dreta.

Cal Pau de la Barquera

Continuem cap a l’est i arribem a la masia Fontallada, o també Can Torres de la Fontallada.

Masia Fontallada

Aquest gran conjunt pairal es va començar a construir l’any 1742. L’indret on s’aixeca, antigament conegut per la Tallada, era una quadra del terme d’Olèrdola i ja s’esmenta l’any 1001. Davant la seva façana de ponent podem contemplar tres magnífics pins.

Els tres pins de Fontallada

A la masia hi han viscut sis generacions de la família Torres, fundadors de Bodegues Torres l’any 1870. Actualment pertany a les Caves Alsina & Sardà, que iniciaren la seva activitat vitivinícola al Pla del Penedès l’any 1862.

Deixant Fontallada a la dreta, seguint en direcció nord-est, de seguida arribem a Can Torres, un barri amb força cases, format inicialment pels treballadors de les vinyes de la masia Fontallada.

A l’entrar al barri veiem el monument erigit en memòria de Josep Raventós i Valldosera (1886-1941), alcalde q ue fou del municipi d’Olèrdola.

Monument a Josep Raventós i Valldosera. Barri Can Torres
Barri de Can Torres

Des d’aquí seguim cap al sud i travessem el torrent de Fontallada, amb un lleu fil d’aigua.

Torrent de Fontallada

Poc després agafem un camí que deriva cap al sud-est i que porta a la penya del Papiol. Ens anem enfilant per aquest camí deixant a la nostra dreta el fondo de la Penya. Un revolt tancat a l’esquerra amb forta pendent de pujada ens durà a Cal Jesús.

Masia Cal Jesús

A l’entrada d’aquesta masia, a l’esquerra, hi ha el sender que du al cim de la penya del Papiol. Nosaltres seguim endavant i, un cop passada la masia, que deixem a l’esquerra, esmorzem.

Després d’esmorzar continuem camí avall en direcció sud-est, travessem el torrent de les Valls i arribem a una cruïlla de camins, on uns gossos bordadors (però no mossegadors) ens donem la benvinguda. Som a la masia de Cal Marc.

tot esmorzant contemplem la serralada de Montserrat
Cal Marc

Des d’aquí enfilem el camí que avança cap al sud-oest i arribem als dipòsits d’aigua de Can Trabal.

Dipòsits de Can Trabal

Trenquem cap a la dreta i fem cap a l’insòlit forn de calç del Papiol o de Cal Marc.

Santuari ecològic. Antic forn de calç

Aquest antic forn de calç, després d’uns 70 anys inactiu, fou rehabilitat l’any 2016 i transformat amb el santuari ecològic Laudato si. Destaca la cúpula, feta amb ampolles de cava i vi talment com si fossin estels del firmament. La cúpula està coronada per un creu de quatre braços assenyalant els quatre punts cardinals.

Des d’aquí desfem el camí fins als dipòsits d’aigua i anem cap al sud per arribar a la urbanització Can Trabal. Hi entrem pel carrer de l’Hospitalet que tira cap al sud-est i al final d’aquest carrer, a l’esquerra, podem admirar la masia de Can Trabal i alguna altra casa dels voltants.

Can Trabal

Can Trabal és una masia de l’any 1840 que, una vegada rehabilitada, s’utilitza com a casa rural. Disposa de cuina-menjador, menjador principal, sala d’estar amb la llar de foc original, sala de lectura, celler i unes grans golfes amb sala de jocs.

Antic restaurant Victòria. Urbanització Can Trabal

Retornats pel mateix carrer de l’Hospitalet, agafem el camí de Viladellops a Can Trabal, que segueix en direcció sud-oest, i fem cap a la part nord de Viladellops, just on hi ha el dipòsit d’aigua.

dipòsit d’aigua de Viladellops

Deixem Viladellops al sud, ja visitat en una altra caminada i, des d’aquí, girem al nord-oest pel camí asfaltat d’Olèrdola, primer amb pujada i després amb una pronunciada davallada.

Vista panoràmica a l’ermita de Sant Miquel d’Olèrdola

Arribem a la rotonda que regula l’entrada a la pedrera i la sortida de la carretera C-15 cap a Sant Miquel d’Olèrdola, avancem per aquesta sortida fins a les dues rotondes que salven la C-15 i entrem, cap a l’oest, a Sant Miquel d’Olèrdola, per l’avinguda de Catalunya, on tenim el cotxe. Són les 12,25. Final de la caminada.

Plafó informatiu de la Ruta del Vi

Més informació:

La ruta del vi

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.