Les caminades dels dimecres: Sitges. Les Basses. Creu Sant Isidre. Sitges

Sitges. Serra dels Gegants, Puig d’en Barbeta. Collet de la Fita. Les Basses. Corral de les Basses. Puig d’en Boronet i Creu de Sant Isidre. Serra del Gafarró. Sitges.

Caminada del dimecres 17 de novembre de 2021.

9,99 km. 4 h 28 min. (en moviment 3h 28 min).

Desnivell 282 m. Altitud màxima 311 m. Altitud mínima 64 m.

Text: Alfred Castells. Fotos: Jaume Sendra.

Aparquem el cotxe al pàrquing del final de l’avinguda del Camí Pla, que queda entre el camí Pla i el carrer de Josep Bascós i Carbonell, del Polígon Industrial Mas Alba de Sitges. Són les 8,20 h. Iniciem la caminada. Avancem pel camí Pla, que queda a l’oest del pàrquing, uns 50 m cap al nord i just després de deixar l’entrada a Cal Mallorquí, a la nostra dreta, trenquem per un sender que, a la nostre esquerra, s’enfila cap al nord: GR-5, pista de Sitges al Parc Natural del Garraf. Només iniciat aquest sender, trobem a la nostra dreta una mulassa habitada [Un Bon dia! saluda el nostre pas]. Més endavant trobarem un parell de mulasses més, però enrunades.

La mulassa habitada

Aquest sender creua el fondo d’en Portes i gira en sentit nord-est carenejant la serra dels Gegants, que fa de límit entre els termes de Sitges i de Sant Pere de Ribes.

Mulasses enrunades a la serra dels Gegants

Avançant passem pel Puig d’en Barbeta (214 m). Descendim tot girant cap al nord i fem cap al camí del Mas de Mossèn Alba, que seguim cap a l’est. Uns 100 m enllà arribem a una bifurcació de camins: el del nord és el camí de Sitges a Olivella; el del sud-oest, el camí de la Fita; i el del nord-est, el camí de Sitges a la Plana Novella. Aquest últim és el que seguirem nosaltres. S’endinsa dins del terme de Sant Pere de Ribes i avança fent dues o tres giragonses. Durant el trajecte podem observar, a la nostra dreta, un forn de calç abandonat.

Forn de calç

Arribats a la primera cruïlla ja som al Collet de la Fita. Girem cap al sud-est, a la nostra dreta, i entrem de nou al terme de Sitges, seguint pel camí de les Basses, que continua, primer, sud enllà i, després, al trobar una cruïlla, cap al sud-est. Si continuéssim pel camí del sud, acabaríem fent cap a l’ermita de la Trinitat. El camí que seguim, travessa el fondo de les Basses i gira cap al nord. De seguida trobem les Basses, a l’esquerra, i, una mica més enllà, a la dreta, el Corral de les Basses, ambdós enrunats. Retrocedim fins a les Basses i esmorzem entre la pineda després d’unes dues hores de marxa.

Masia de les Basses
Corral de les Basses

La masia i el corral prenen el nom, òbviament, al fet d’haver-hi basses. L’any 1900, el propietari, Daniel Freixa Martí, construí al costat de la masia un edifici amb el nom de Vil·la de Sant Daniel, amb una capella dedicada al sant, amb la idea de fer-hi un aplec anual per Sant Daniel. L’any 1928 la propietat era de Josep Penya Briquets, que hi produïa llet que venia al número 16 del carrer de Sant Francesc de Sitges. La finca fou venuda l’any 1935.

Les Basses

Després d’esmorzar, desfem el camí fins a la cruïlla del camí que em deixat abans i seguim cap al sud, paral·lels al fondo del Ballaric, que és a la nostra esquerra. Al cap d’una estona, agafem, a la nostra dreta, el sender ascendent que ens durà al Puig d’en Boronet (311 m), on hi ha instal·lada la Creu de Sant Isidre.

Vista tot pujant el sender al Puig d’en Boronet
Creu de Sant Isidre

La Creu de Sant Isidre es va aixecar entre els anys 1953 i 1955 pels membres de l’Agrupació Excursionista de Sitges (AES) Amunt. Fa 8 m d’alçada sobre una base de tres graons. L’estructura és un tronc cònic rematat per una creu, tot en pedra. Està decorada amb l’escut de l’AES i vuit terracotes, dues de grans, representant el Sant Crist i la Mare de Déu del Vinyet, i sis de més petites: Sant Llorenç i Sant Isidre, noms de cims veïns; Sant Bernat de Menthon, patró dels excursionistes; Sant Bartomeu i Santa Tecla, patró i patrona de Sitges; i Sant Sebastià, molt vinculat a Sitges.

Sant Crist
Sant Llorenç. Sant Bernat de Menthon. Sant Isidre
Escut de l’AES Amunt
Mare de Déu del Vinyet
Sant Bartomeu. Sant Sebastià. Santa Tecla

Des d’aquí, seguim un sender en direcció nord que puja i baixa passant pel Turó Rodó (293 m). Durant el trajecte trobem -dreta- una mulassa ben conservada i una bassa natural -esquerra-.

Mulassa Bassa

Aquest sender fa cap al camí que, a la dreta, ens duria al camí de les Basses per on hem passat abans. Aquest paratge es coneix amb el nom de la serra del Gafarró. Ens ha costat trobar el sender que volíem seguir cap a l’oest, anomenat drecera del Gafarró. Poc després d’avançar per aquest sender trobem un molt ben arranjat estatge a l’aire lliure amb taules i barbacoa: és el Descans dels Amics del Gafarró, construït per veïns de Sitges i Sant Pere de Ribes. Més endavant una bassa natural força gran.

Descans dels Amics del Gafarró
Elements decoratius al Descans dels Amics del Gafarró
Bassa natural

Continuem i fem cap a la bifurcació de camins d’abans: camí de Sitges a Olivella, camí de Sitges a la Plana Novella, camí del Mas de Mossèn Alba i camí de la Fita. Nosaltres prenem el camí de la Fita que avança, fent baixada, cap al sud-oest. A la nostra esquerra trobem el Corral d’en Barbeta.

Corral d’en Barbeta

El Corral d’en Barbeta, actualment dedicat a activitats hípiques, data dels segles XVI i XVII, època en què es coneixia amb el nom de Corral d’en Tortosa. L’any 1772 ja es documenta amb el nom actual. El 1900 era propietat de Rafael Batlle Forment. El camí de la Fita entronca amb el camí Pla i seguim avall. Trobem, encara, Can Ferran i Cal Mallorquí a la nostra esquerra. Can Ferran és una caseta moderna de cap a l’any 1960. Cal Mallorquí pren el nom d’Antoni Estalrich Cantallops, que arribà a Sitges el 1955 i que habità la casa. Finalment, arribem al pàrquing. Són les 12 h i 50 min. Agafem el cotxe i tornem cap a Vilanova i la Geltrú. Avui sí que hem gaudit d’un dia assolellat.

Més informació:

Galzeran. Sender del Puig d’en Boronet a la serra del Gafarró
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.