Les caminades del dimecres: Olèrdola. Forn de Can Castellví. Bassa de les Coves de la Vall. Font de l’Avellaner. Font de Fontanilles. Olèrdola

Caminada del dimecres 6 d’abril de 2022.

7,75 km. 3 h 25 min. Desnivell 193 m. Altitud màxima 341 m. Altitud mínima 176 m.

Alfred Castells (text). Raül Horro. Jaume Sendra (fotos).

Aparquem el cotxe al pàrquing del conjunt monumental d’Olèrdola, davant les muralles romanes amb quatre trams de llenços de grossos carreus separats per quatre torres amb una porta central d’accés. Són les 8,25 h del matí quan iniciem la caminada.

Muralles i torre. Olèrdola

Agafem el camí que cap a l’est ens porta al pla dels Albats on, just a l’inici, a l’esquerra, trobem una mulassa [coordenades: X: 392077 Y: 4573343]. Aquesta mulassa va ser traslladada aquí des de la seva antiga ubicació [X: 393452E Y: 4574963N], quan es va veure afectada per les obres de la carretera C-15. És de planta circular amb llinda plana i falsa cúpula amb un ràfec de pedres volades a la coberta.

Mulassa va ser traslladada aquí des de la seva antiga ubicació

Al pla dels Albats hi ha les ruïnes de l’antiga capella romànica de Santa Maria dels Albats, del segle XI, i on es conserven nombroses tombes antropomorfes excavades a la roca, les més primitives del segle X. Els albats eren el infants morts abans de l’edat de la raó.

Ruïnes de la capella de Santa Maria dels Albats
Tombes antropomorfes

Tornem enrere i agafem el camí de Daltmar al castell d’Olèrdola, passant per sota, a la nostra dreta, de les cingleres on hi ha l’església de Sant Miquel i les restes del castell d’Olèrdola. En un curt tram d’aquest camí, haurem passat pel terme de Canyelles.

Església de Sant Miquel des del camí a Daltmar

Deixem a l’esquerra el camí que porta al pla del Romaní i a la urbanització Daltmar i continuem en direcció a ponent.

A la següent cruïlla nosaltres agafem el sender de la dreta, que en direcció nord-oest, ens porta els forns de Can Castellví [coordenades: X: 390903 Y: 4573154].

El forn és una construcció en forma de piràmide truncada amb dos cossos units que per la banda de darrere es recolzen directament sobre la muntanya. Cada cos té una boca de forn i la seva pròpia xemeneia. Les parets estan fetes exteriorment de blocs de pedra i les voltes i les cantonades són de maó. A l’interior tot està cobert de maons refractaris. Davant del forn, hi ha un edifici enrunat amb unes quantes dependències que servia de residència temporal dels treballadors, d’estables i de magatzems. És una de les instal·lacions més antigues de Catalunya. El forn, de l’empresa Butsems-Fradera, va funcionar des 1899 fins al 1906, primer fabricant calç i després, ciment.

Forns de Can Castellví
Una boca del forn
Edificis annexos

A ponent del forn, busquem entre els camps la font de les Cases de la Vall que apareix indicada en la cartografia de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. No trobem aquesta font, però sí que trobem, a l’altra banda de la carretera que condueix a Daltmar, la bassa de les Coves de la Vall.

Bassa de les Coves de la Vall

Retornem fins al forn de calç de Can Castellví i continuem pel camí que cap a llevant deixa a la seva esquerra el fondo de la Vall. Observem, a l’altra banda del fondo, el nucli de les Cases de la Vall, amb la masia de Can Castellví i la capella de Sant Llúcia.

Cases de la Vall, amb la masia de Can Castellví i la capella de Sant Llúcia

Al cap d’una estona, a la nostra esquerra, trobem un corriol que baixa cap a la font de l’Avellaner. Són les 10 del matí i aprofitem per esmorzar en aquest ombrívol indret davant d’unes vinyes.

Font de l’Avellaner

La font es troba dins d’una petita balma natural excavada a la roca. L’aigua, quan raja -avui no-, ho fa a través d’un broc de ferro a prop de terra. Completa el conjunt una petita bassa, avui buida.

Balmes o abric de Cal Ximet

Davant de la font, a l’altra banda del fondo, podem observar Cal Ximet i les balmes de Cal Ximet.

Cal Ximet

Després d’esmorzar continuem cap a l’est pel camí de la Seguera que sempre va paral·lel al fondo de la Vall que discórrer per la seva esquerra.

A mida que anem avançant anem trobant una mulassa (1), a l’esquerra; el corriol que ascendeix a la font de l’Ametlló, també a l’esquerra; una altra mulassa (2) i un forn de calç (3), a la dreta; una altra mulassa (4), a l’esquerra; i la cova de Segarrulls (5), a l’esquerra, a uns 30 m. d’altitud.

Mulassa. Al fons les cingleres on es troba la font de l’Ametlló (1)

(1). La mulassa [coordenades: X: 391685 Y: 4573436], reconstruïda, té planta el·líptica, porta amb llinda plana i falsa cúpula.

Mulassa (2)

(2). Aquesta mulassa [coordenades: X: 391801 Y: 4573722] té la particularitat que una gran roca fa de paret oest. Té la llinda plana i falsa cúpula planta amb lliris de Sant Josep.

Forn de calç (3)

(3). El forn de calç [coordenades: X: 391811 Y: 4573745] és de planta circular i té la boca d’entrada amb arc primitiu, o d’ametlla.

Mulassa (4)

(4). Mulassa [coordenades: X: 392078 Y: 4573970] restaurada i ben conservada. Planta circular, llinda plana i falsa cúpula amb lliris de Sant Josep.

Cova de Segarrulls (5)

(5). La cova té una forma arrodonida de surgència, formant una boca semicircular, i un passadís. Les seves dimensions són de 1,90 m d’ampla per 1,10 m d’alçada a la boca. Conté representacions d’arquers esquemàtics, puntuacions, digitacions i taques.

Quan arribem a la cruïlla, girem cap a la dreta, ascendint cap al sud, pel GR 92-3, deixant a la nostra dreta el fondo de la Seguera.

Al cap de poca estona, a la nostra dreta, trobem la font de Fontanilles, que té dues basses per sota de la font i uns ruscos d’abelles.

Bassa inferior Ruscos

La font està canalitzada i l’aigua brolla per una aixeta metàl·lica que està fixada en un mur. A sota hi ha una petita pica quadrangular d’obra, al costat, una caseta de formigó.

Font de Fontanilles

Un canal superficial porta l’aigua a l’esmentada bassa. Una placa ceràmica anuncia el nom de la font.

Bassa superior

Continuem ascendint pel sender per fer cap a una cruïlla. A l’esquerra ens portaria a la masia-restaurant Segarrulls. Nosaltres continuem cap a la dreta, com si volguéssim anar a la font de l’Alba.

El fondo de la Vall i les cingleres de la Seguera

De seguida, però, deixem aquest camí per agafar el sender que ascendint a través del bosc ens portarà a l’aparcament on hem deixat el cotxe. Són les 11,45 i donem per acabada la caminada d’avui.

Muralles i torre. Olèrdola

Mes informació:

Farigola florida (Thymus vulgatis) Orquídies silvestres

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.