Caminada del dimecres 8 de juny de 2022. 11,30 km aproximadament. 3 h 15 min.
Altitud màxima 298 m. Altitud mínima 107 m.
Avui el company Alfred no ha pogut acompanyar-nos i fem la caminada nosaltres dos Jaume Sendra i Raül Horro.

Aparquem el cotxe a la bifurcació dels camins de la Talaia, del Mas Roig i del Corral d’en Roc, al peu de la Talaia. Són les 7,15 h i iniciem la caminada.
Avancem cap a l’est pel camí del Corral d’en Roc, deixant al sud les instal·lacions del Pitch & Putt Portal del Roc.

Pitch & Putt Portal del Roc foto Jaume

Abans d’arribar al Corral d’en Roc, que queda a la nostra dreta, girem cap al nord i, a través del bosc del Mas Roig i uns camps, arribem al camí de Cal Baró. A l’esquerra hem deixat un dels camins que condueix al Mas Roig amb oliveres a banda i banda del camí.

Camí d’oliveres a Mas Roig foto Jaume

El Mas Roig és una antiga casa de pagès que s’ha transformat i restaurat diverses vegades. Ja se’n té constància des del segle XV: lo mas den Johan Roig.

Mas Roig foto Jaume

Arribats al camí de Cal Baró, seguim hi abans de la bifurcació que va a les Mesquites, a la dreta hi ha uns 50 metres trobem la Font d’en Brunet o font del Jonc.

La font del Jonc, abans s’anomenava font del Cocó i font d’en Brunet.
Des de temps immemorials les aigües que són recollides en un bassiol cobert en forma de cocó. L’any1966 fou redescoberta i la batejant-la amb el nom «font del Jonc» per els joncs que creixen al seu peu. Un document de l’any 1818 es esmentada la font d’en Brunet.

Font d’en Brunet o font del Jonc Foto Jaume

Seguim el camí a Cal Baró, a l’esquerra el Torrent de Sant Joan i trobem una mulassa amb bon estat. Travessem el Torrent de Cal Baró, seguim el camí dels Escalons a la dreta hi ha una masia amb moltes palmeres. A l’esquerra troben Cal Baró en estat ruïnós.

Mulassa al camí de Cal Baró foto Jaume

Cal Baró, masia avui enrunada, al segle XVIII era coneguda com el corral d’en Canyelles i, al ser adquirida per Josep Marcé, àlies Baró, canvià de nom. Aquesta nissaga la conservà fins el 1912, quan fou venuda a Heribert Gener. L’any 1972 s’hi crearen les instal·lacions Mas Baró, Complejos y Explotaciones Residenciales, però el projecte no reeixí.

Cal Baró foto Jaume

Arribem a la cruïlla de quatre camins i agafem, l’anomenat camí de les Mesquites al mas de l’Artís, al cap de una estona deixem a la dreta la vinya i el camí a Mas Torrat. Seguim en direcció al Mas Artís ha on trobem el camí que hi va des de Vilanova, per el camí a la dreta hi ha una filera de cactus tots florits, que fan molt de goig. Arribem a les 8 h 15 minuts al Mas de l’Artís.

Cactus florits Mas de l’Artís foto Jaume

El mas de l’Artís és un conjunt d’edificacions agrupades al voltant d’una masia de coberta a dues vessants amb capcer a la façana lateral. Les edificacions estan formades per la casa vella i la nova, cellers, corrals, quadres i granges.
La masia originària és de planta rectangular i es compon de planta baixa i planta pis amb coberta a dues vessants de carener paral·lel a la façana principal i dues crugies paral·leles a aquesta amb l’escala central i l’accés desplaçats. Les cobertes són compostes i en sobresurt una torratxa. A més hi ha altres cossos destinats a usos de magatzem i cellers amb cobertes a dues vessants.
La façana de la masia originària té portal principal d’arc de mig punt adovellat. Els portals i les finestres són amb llinda, menys les quatre que hi ha a sobre el portal d’accés que són d’arc rebaixat. Destaca la presència d’un rellotge de sol, així com el ràfec sota teulada. Les construccions adossades tenen paraments de pedra vista i obertures petites amb llinda.
Segons constava en un pergamí desaparegut l’any 1936, el rei Jaume I va fer donació al 1257 a Josep Artís dels terrenys on s’edificà el mas de l’Artís. Durant els segles XV al XVII va ser propietat de la família Ferrer i a partir del segle XVIII va passar als Noya.

Mas de l’Artís foto Jaume

Deixem el Mas de l’Artís i agafem el camí del Fondo de les Oliveres, deixant a la dreta el camí al Mas de la Fam i a la urbanització les Palmeres. El Fondo de les Oliveres cada vegada hi ha més vegetació, és un trajecte preciós per caminar, al començament trobem una bassa temporal com a punt de reproducció d’amfibis de la Diputació, la bassa és troba seca i no hem vist mai amfibis ni aigua…la vegetació se l’esta menjant.

Bassa de reproducció d’amfibis foto Jaume

Per el camí hi han molts arbres caiguts a la nostra dreta hi ha un pou mig tapat de vegetació i més amunt a l’esquerra hi ha el forn de calç del Mas de l’Artís, seguim per el camí i a la esquerra deixem el camí que va a la barraca del Bruno i nosaltres seguim fins a trobar a la nostra dreta una mulassa que l’estan recuperant els amics de la Pirelli, ho tenen molt ben cuidat i la mulassa falta tancar el sostre.

Fondo de les Oliveres, el pou i el forn de calç fotos Jaume
Mulassa en fase de restauració fotos Jaume

Seguim per el camí Perdut a Torrelletes a la dreta hi ha el camí al Fondo del Teixidor que el deixem i nosaltres seguim el camí que en mica en mica va pujant fins el Pla de les Palmeres, ha on parem per esmorzar, són les nou del matí.

Després d’esmorzar seguim el camí en direcció sud, continuem i deixem el trencall, a la nostra dreta amb una barrera, de la Carrerada Reial que porta a la Talaia i que és coneguda, també, com els tobogans o la Serra de Bonaire, seguim direcció sud fins el balcó ha on podem contemplar unes precioses vistes de Cubelles, Vilanova i el Macís del Garraf.

Avui hem recordat el desastre ecològic que va patir aquesta zona amb el gran incendi del 12 de juny de 2012, enguany farà 10 anys i sort que la natura és sàvia i ella mateixa es va restaurant i ara dona goig poder-la contemplar-la…esperant que no torni a passar”.

Panoràmica des del Balcó foto Jaume
Panoràmica des del Balcó Foto Raül

Baixem el camí al Mas de l’Artís de forta pendent, fins la Barraca del Bruno ha on fem una visita al Racó de la Judit.

foto Jaume
Barraca del Bruno foto Jaume

Seguim per el Camí de la Serra del Gat passant a la nostra dreta el mas d’en Coloma i a l’esquerra Les Mesquites.

Mas d’en Coloma foto Jaume
Les Mesquites Foto Raül

Més endavant a la dreta trobem la nova edificació de Can Brunet, ens acostem fins a la porta de reixa i observem a dins, veiem un gall dindi real que ens fa la seva cantarella. Aquests terrenys havien estat propietat d’un familiar i ho va restaurar tot, actualment pertany a uns francesos. Al davant a la dreta hi ha un terreny ballat i amb uns containers que no sabem a que pertanyen. Una mica més avall a l’esquerra hi han unes parets derruïdes que formaven l’antiga masia de Can Brunet.

La nova edificació de Can Brunet foto Jaume

Masia de Can Brunet, Corral d’en Brunet al Camí de la Serra del Gat, data la Construcció: s. XVIII. Masia enrunada damunt la carena entre el torrent de cal Baró i el fondo del mas Torrat, a migdia de les Mesquites. Vicenç Carbonell suposa que era l’antic lloc de Matabona i després el mas de la Miquela. El topònim Matabona apareix a l’any 999, juntament amb el primer esment de la vila Episcopal, denominació que probablement fa referència a la Geltrú, en un document on es donen les afrontacions de la Marítima d’Olèrdola. Segons el mateix autor, aquell antic topònim el tenim representat amb l’indret de les Mesquites i el mas d’en Coloma, a més del corral d’en Brunet.
Segons l’Estadística rústica, des de l’any 1725, Jaume Brunet posseïa terres a l’entorn de la Miquela, que passaren a Joan Brunet a partir de l’any 1739.

Ruïnes de Can Brunet foto Jaume

Anem seguin per el camí asfaltat tot baixant en forta pendent i a la dreta hi han dues mulasses bessones mig derruïdes i tapades per la vegetació.

Mulasses bessones mig derruïdes foto Jaume

Agafem el camí de Mas Baró a Mas Roig i a partir d’aquí, tornem a desfer el camí fins arribar al Peu de la Talaia que tenim el cotxe.

Són les 10 h 30 minuts i donem per acabada la caminada d’avui, tota la caminada amb el sol mig amagat i amb molta xafogor.

Més informació:

Cactus florits al Mas de l’Artís fotos Jaume

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Les caminades del dimecres: Peu de la Talaia. Cal Baró. Mas de l’Artís. Fondo de les Oliveres. Pla de les Palmeres. Barraca del Bruno. Peu Talaia

1. Eugeni Josep Fuertes ha dit:

Quines caminades mes boniques. Molt bé documentades